Gitárjel rögzítése 3: Erősítő és hangfal szimulátorok használata


Ha az előző bejegyzésnek megfelelően beállítottuk felvételhez a latency-t és jelszintet, lépjünk eggyel tovább az izgalmas részhez! Az alap gitár motyónk így nézzen ki:
gitár erősítő és hangfal vsti lánc
/A szükséges programok listáját és elérhetőségét a Gitárjel rögzítése 1: A szükséges programok telepítése bejegyzésben találjátok/









overdrive vsti használata

A lánc elején az overdrive pedál kompresszálja a pickup jelét, levágja a mélyeket, enyhe krémes előtorzítást ad és megemeli a közepeket és a magasakat. Használata nem kötelező, de általában nagyon hasznos, ha modern "chugga-chugga" ritmushangot szeretnénk elérni. A Drive, Tone és Volume potmétereket tekergessük ízlésünknek megfelelően, itt is vigyázva arra, hogy ne üssük meg a O DB szintet! Ha úgy érezzük, hogy 0 Drive-nál is túl erős az effekt, használjuk a wet potmétert, csavarjuk lejjebb, amíg elégedettek nem leszünk. Ha több mélyvágást és magas hozzáadást szeretnénk, de nem akarjuk, hogy "kehessé" váljon a hang, tekerjük feljebb a Tone potit és vegyünk vissza a wet-ből. Ta-dám! Ha analóg overdrive pedált kötnénk a felvételi láncba, elvesztenénk ezt az utólagos állítgatási, finomítgatási lehetőséget.

A következő a sorban az erősítő. Erre egyelőre nem érdemes sok szót fecsérelni, válogassunk kedvünkre, tekergessük a potmétereket ahogy csak akarjunk. Itt is egy dologra figyeljünk: ne üssük meg a 0 DB szintet!

A gitárládák témaköre már egy kicsit összetettebb. A LeCab az egyik legjobb program, amibe gitárláda impulzusok tölthetők be. Tanulmányozzátok az alábbi képet az alapfunkciók megismeréséhez!
poulin lecab gitár hangfal impulzus használat
Ami zavaró benne, hogy ha több impulzust is betöltünk, akkor ezeket úgy összegzi, hogy a hangerő is növekszik. Így pedig nehéz megítélni, hogy egy újabb impulzus betöltésével a hangzásunk a nekünk tetsző irányban változott-e, vagy csak egyszerűen hangosabb lett és ezért érezzük erőteljesebbnek. Ne hagyjuk, hogy a hangerő növekedés becsapja a fülünket, ha pl. betöltünk egy második impulzust, felezzük meg a hangerőt! /Létezik egy erre a célra készült program, amiben ezt a hatást már kiküszöbölték, a neve mixIR2, ez azonban fizetős./ Fontos tudni, hogy csak olyan impulzusokat érdemes összegezni, amik egymással szinkronban, "fázisban" vannak. Az általam közzétett impulzusok ilyenek, de ha más forrásból származó impulzusokat is szeretnénk használni, ezeket nagy valószínűséggel egymáshoz kell igazítani. Ha két impulzus nincs szinkronban, azt észre fogjuk venni, ugyanis a hang mosottá, visszhangossá válik, mivel a két impulzus nem erősíti, hanem részben kioltja egymást. Ha mindenáron ragaszkodunk a más forrásból származó impulzus használatához, a LeCab-be betöltve megpróbálhatjuk a fázis kapcsoló gombbal, vagy a delay potméterrel addig igazítani, míg a kellemetlen phaser effekt megszűnik (kivéve persze, ha pont ezt a hangzást akarjuk elérni). Ez a fázis probléma még sokszor elő fog kerülni és az adott bejegyzésnél részletesebben ki fogok térni rá. Ami továbbra is fontos (és most mindenki skandálja egyszerre fennhangon): a kimenő jel itt se üsse meg a 0 DB szintet!

Ha beállítottuk a nekünk tetsző alap hangszínt, bele is foghatunk ötleteink felvételébe.

_________________________________________________________________________________
Ha hasznosnak találod a cikkeket és a továbbiakban is szeretnél friss tartalmakat olvasni, iratkozz fel a rendszeres olvasók közé,  szólj hozzá és értékeld a bejegyzést!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése