Gitárjel rögzítése 2: Direkt felvételi lánc

Legjobb esetben a gitárunkon és egy kábelen kívül semmi másra nincs is szükségünk. Lehetőleg jó minőségű hangszerkábelt használjunk. A jó, masszív kábel, hosszától függetlenül (max. kb. 6 m), nem fog kellemetlen zajt összeszedni/generálni, és hosszú évekig ki fog tartani, szóval ezen nem érdemes spórolni.

reaper projekt beállítás
Ha összekötöttük a gitárunkat a hangkártyával, indítsuk el a Reaper-t és a  File\New Project használatával nyissunk egy új lapot! A File\Project Settings menüben állítsuk be a mintavételt hangkártyánk minőségétől függően 44100 vagy 48000 Hz-re!

Az Options\Preferences \Audio\Device menüben válasszuk ki a hangkártyánkat! Biztos ami ziher alapon itt is pipáljuk ki a "Request sample rate" lehetőséget és írjunk be 44100/48000 Hz-t!

hangkártyya asio beállításEzután klikkeljünk az ASIO Configuration gombra és a felugró ablakban otimalizáljuk a beállításokat felvételhez! A cél az, hogy 24 bit mélység mellett a lehető legkisebb u.n. latency-t (késés a megpengetett hang és a visszahallott hang között) érjük el, amire a gépünk erőforrásai képesek. Minél kisebb a buffer méret, annál kisebb késést érhetünk el. Állítsuk a minimumra! Ha felvételkor vagy lejátszáskor akadozást, pattogást észlelünk, növeljük a buffer méretet, amíg meg nem találjuk az optimális helyzetet, ami még nem okoz észrevehető késést.
Ehhez viszont vissza kell hallanunk gitárunkat, amihez az alábbit kell tennünk: a bal oldali szürke mezőre kattintsunk az egér jobb gombjával, a feugró menüből válasszuk az Insert new track lehetőséget. Így létrehoztunk egy sávot, amire rögzíthatünk, illetve amin monitorozhatunk. A további teendőket az egyszerűség kedvéért a következő kép mutatja.
reaper gitár felvétel
Ha a képnek megfelelően mindent beállítottunk, (és csatlakoztattunk a hangkártyánkhoz a lehallgató rendszerünket is) már halljuk a gitárunk jelét. A gitárunkat lehetőség szerint a kártyánk Hi-Z/Instrument bemenetéhez csatlakoztassuk! Ami nagyon fontos és sokaknak nem szokott eszébe jutni, hogy megfelelően állítsuk be a jelszintet. A legtöbb metál zenére használt pickup nagy jelet ad le, ami "túlvezérelheti" a hangkártyánk bemenetét és már rögtön a lánc elején, az Analog/Digital konverziónál helyrehozhatatlan károkat okozhatunk. A képnek megfelelően figyeljük meg, mi történik, ha a legmélyebb húrunkat nyíltan vagy zártan pengetjük. Ha azt tapasztaljuk, hogy elérjük vagy túllépjük a 0 DB szintet, akkor állítanunk kell valahogy a hangerőn. Ha a hangkártyánk bemenetén szabályozható a jelerősség, akkor azt tekerjük lejjebb. Ha nem állítható, vagy nem eléggé, akkor viszont kénytelenek vagyunk egy analóg eszközt kötni a láncba, ami alkalmas a jelszint lineáris csökkentésére (pl. eq vagy hangerő pedál), de kísérletezhetünk a gitár hangerő potméterének a halkításával is (ez a megoldás általában a tónus változásával jár) .  Fontos, hogy ezen a ponton még  ne kössünk a láncba se kompresszor, se overdrive, se booster pedált, hacsak nincsenek nagyon gyenge pickupjaink, amiket mindenképpen erősíteni kell valahogy. Ugyanígy noise gate v. noise supressor pedált sem érdemes, mert ezeket mind megoldhatjuk szoftveresen ill. 1-2 egyszerű trükkel, cserébe a gitárunk jele sehol sem "sérül".

_________________________________________________________________________________
Ha hasznosnak találod a cikkeket és a továbbiakban is szeretnél friss tartalmakat olvasni, iratkozz fel a rendszeres olvasók közé,  szólj hozzá és értékeld a bejegyzést!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése