Az előző három bejegyzésben (Gitársávok és rétegek 1. rész, 2. rész, 3. rész) felhívtam a figyelmet a monó kompatibilitás és a fázishelyesség fontosságára. Eddig ennek megítélésére csak a fülünkre hagyatkoztunk. Most bemutatok egy olyan eszközt, ami grafikus felülettel is segít az esetleges problémák lokalizálásában. Használatát egyelőre csak a sztereó ritmusgitárokra vetítve szemléltetem, de ez az eszköz a későbbiekben is jó szolgálatot fog még tenni. Ez nem más, mint az u.n. goniométer és a korreláció mérő.

Először készítsünk egy gitársáv felvételt! Majd panorámázzuk teljesen balra!
Ezután duplázzuk meg egyedi gitársávunkat. A másolatot panorámázzuk teljesen a jobb oldalra és a fáziskapcsoló gomb segítségével fordítsuk annak fázisát!

Ha csökkentjük az egyik oldal hangerejét, az egymással teljesen szemben álló, vékony vonal megmarad, csak éppen a hangosabb oldal felé fordul. Ez egyértelműen jelzi a fázishibát.
Ha az előző bejegyzésekben taglalt Haas-effektet használjuk, az bár hallható fázishibát okoz monóban, a korreláció mérő mégsem mutat feltétlenül bajt, annak értéke ugyanúgy 0 és +1 közé esik általában. Ami árulkodó, az a goniométer ponthalmaza, ami ekkor egy jobbra-balra ugráló ellipszist formáz. Ez inkább csak akkor szembetűnő, ha a két oldal közti késleltetés elég nagy, így aztán ez sem ad egyértelmű jelet a hibára, csak a monó összegzéskor derül ki a turpisság. Ez is bizonyítja, hogy a saját fülünknél nem létezik pontosabb eszköz :)

A korreláció mérő akkor nyújt nekünk komoly segítséget, amikor gitárjainkat a szélesebb sztereó kép elérése érdekében próbáljuk minél inkább széthúzni. Ha folyamatosan 0 alatti értéket látunk, túl messzire mentünk. Ilyenkor vegyünk vissza a széthúzás mértékéből, különben a legtöbb lejátszó, lehallgató eszközökön nem fog szépen megszólalni a mixünk. Arról, hogyan lehet a gitárokat a monó kompatibilitás korlátait betartva szélesíteni, később még lesz szó ;)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése