Dalszerkesztés 5: Basszusgitár

Dobsávunk elkészülte után a következő lépés a basszusgitár felvétele.
Ezt többféle módon is megtehetjük.
  1. Ha rendelkezünk basszusgitárral, akár mi, akár zenekarunk más tagja, használjuk azt! A jó minőségű hangszeren és húrokon feljátszott ízes játékot ugyanúgy nem lehet tökéletesen helyettesíteni, ahogy a gitárjátékot sem.
  • A legegyszerűbb, ha basszusgitárunkat a gitárjel rögzítésénél ismertetett módon csatlakoztatjuk hangkártyánk Instrument bemenetére. A megfelelő jelszint beállítása után kezdjük meg a felvételt, figyeljünk az egyenletes és jól artikulált játékra!
  • Ha van egy jó minőségű (esetleg csöves) basszus erősítőnk, ami rendelkezik előfok utáni vonal kimenettel és megtehetjük, hogy a házistúdiónkban zajongjunk, vagy ideiglenesen ki tudjuk azt telepíteni próbatermünkbe, kísérletezhetünk az erősítőből érkező jel rögzítésével is. Ilyenkor a hangkártyánk vonal szintű (Line) bemenetét használjuk! 
  • Mikrofonozáshoz elég jó akusztikai környezet kell, kongó próbateremben nem célszerű. Később próbálkozhatunk ezzel is.
A gitár direkt jelét mindenképpen rögzíteni kell, szóval ha az erősítő előfok felvételével vagy mikrofonozással is próbálkozunk, osszuk szét a jelet DI Box-szal, vagy egy erre alkalmas analóg pedállal (pl. Boss NS-2, CEB-3)! Szerintem egyelőre bőven elég a gitár jelét felvenni és szoftveresen erősíteni, ahogy a gitárokkal is tesszük.
  1. Ha nem rendelkezünk basszusgitárral, felvehetjük elektromos gitárunk jelét is és hangmagasságának szoftveresen egy oktávval lejjebb állításával imitálhatjuk a basszust. Ezt inkább csak témák ötleteléséshez ajánlom, minőségban így nagyon messze kerülünk egy valódi basszustól.

  2. A dobokhoz hasonló módon MIDI szekvenszerrel és hangmintákkal is létrehozhatjuk basszus sávunkat. Ebben a bejegyzésben erről írok bővebben.
Ibanez BSB
Megfelelő minőségű hangminták használatának itt is nagyon sok előnye van. A sáv bármikor módosítható, mindig a kiváló minőségű előfokokkal és friss húrokkal felvett hangszert használhatjuk és hangolással sem kell törődnünk. Viszont élethű programozása elég időigényes és attól függően milyen felszereltségű hangminta könyvtárat használunk, nem biztos, hogy olyan változatos játékot imitálhatunk, mint egy igazi hangszerrel (slap, hammer-on, pull-off, ujjal vagy pengetővel való játék, stb.) Egy Mudvayne v. Tool stílusú zenekarnak pl. nem javasolt ;) Viszont mixünket alapvetően meghatározza egy jó minőségű, pontos basszus hangszín és az olcsó hangszert, használt húrokat és pontatlan játékot érdemes lehet inkább MIDI-vel helyettesíteni.

Rossz hír, hogy használható ingyenes hangminta könyvtárral eleddig nem találkoztam. Amit viszont ajánlani tudok, és az ára is fele egy új húrkészletnek, az a Signals Audio nevű kis stúdió által fejlesztett ZomBass könyvtárak. Jelenleg a ZomBass 3-as könyvtárat használom, ami egy 6 húros Ibanez BSB szörnyeteg hangjait tartalmazza, de létezik Fender JazzBass és Warwick Corvette (vagyis nagyon drága, első osztályú hangszerekről van szó) könyvtár is. Válasszuk a zenénknek, játékstílusunknak megfelelőt!

Ha megnyitjuk megkezdett projektünket, hozzunk létre egy új sávot. Erre másoljuk át tempó sávunkból a ritmusgitár MIDI részleteit. Ehhez a sávhoz adjuk hozzá effektként az előzőekben megismert Kontakt Player-t! Majd keressük meg a letöltött ZomBass könyvtárat és az ott található .NKI kiterjesztésű fájlt húzzuk át a sampler-be, így betöltve a hangminta könyvtárat!
zombass 3

A bejövő jel MIDI csatornáját állítsuk át "OMNI"-ra! A MIDI szerkesztőben a ritmusgitár hangjegyeit felhasználva alakítsuk ki a dobhoz igazodó basszus témáinkat! Ha a gitártémák írásánál a tabulatúra szerkesztőben a basszust is megírtuk, használjuk azt, ahogyan azt a gitártabulatúra használata bejegyzésben tanultuk!  Célszerű a hangolásunknak megfelelően a MIDI billentyűket hang, húr és fekvés szerint elnevezni (kétszeri jobb kattintással tehetjük meg) majd elmenteni egy szöveges fájlba és az elnevezések szerint szűrni, így gyorsabban, hatékonyabban tudunk dolgozni. A hangok képzéséhez alkalmazzuk a dobok programozásánál tanultakat! Ha végeztünk a témák írásával, hozzunk létre egy újabb sávot, ahova a csúszkahangokat, felengedés hangokat tehetjük, így a két sávot egyszerre lejátszva élethűbb hangzást érhetünk el. A velocity értékekkel játszva  állíthatunk a pengetés intenzitásán is, a pitch (hangmagasság) értékét változtatva vibrátókat is létrehozhatunk.

Amiért engem meggyőzött ez a könyvtárcsomag, az a váltott pengetés intelligens használata és a piszok jó minőségű hangminták. A legtöbb basszus sampler elvérzik az egymást gyors tempóban követő hangok lejátszásánál, ez viszont teljesen élethűen imitálja azt.
Figyelem: mivel a fejlesztő nem szerződött partnere a Kontakt-ot gyártó Native Instruments-nek, ezért Player-ben a csomag csak demo módban fut, vagyis 15 percenként újra be kell tölteni! Teljes értékű Kontakt 4/5 programban ez a korlátozás feloldódik.

_________________________________________________________________________________
Ha hasznosnak találod a cikkeket és a továbbiakban is szeretnél friss tartalmakat olvasni, iratkozz fel a rendszeres olvasók közé,  szólj hozzá és értékeld a bejegyzést!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése